ثبت دو تشخیص پرستاری جدید نخستین بار در ایران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی وزارت بهداشت، در این جلسه که با حضور خانم دکتر مریم حضرتی، معاون پرستاری وزارت بهداشت، نمایندگان انجمن‌های علمی پرستاری، بنیاد علمی فرهنگی دکتر مداح، شبکه ملی تحقیقات پرستاری، دبیر هیات ممتحنه و ارزشیابی رشته پرستاری و جمعی از اساتید پرستاری در دفتر معاونت پرستاری برگزار شد، دو تشخصی جدید پرستاری که توسط خانم دکتر میترا زندی دانشیار دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و آقای دکتر عیسی محمدی استاد گروه پرستاری دانشگاه تربیت مدرس در کتاب تشخیص‌های پرستاری ناندا نسخه ۲۰۲۳-۲۰۲۱ به ثبت رسیده بررسی شد.

انجمن بین المللی تشخیص پرستاری آمریکای شمالی (ناندا) یک انجمن حرفه‌ای و علمی است که تشخیص‌های پرستاری شامل مشکلات مرتبط با سلامت بیماران که پرستاران مجازند مستقلا برای پیشگیری، کنترل، کاهش و یا درمان آن‌ها اقدام کنند، برای پرستاری دنیا بررسی، تایید، تعیین و اعلام می‌کند.

در نسخه ۱۲ این کتاب مربوط به سال‌های ۲۰۲۳- ۲۰۲۱ تعداد ۴۶ تشخیص پرستاری از ۷ کشور ایران، برزیل، آلمان، مکزیک، اسپانیا، ترکیه و آمریکا پذیرفته و تایید شده که دو تشخیص آن مربوط به ایران است.

براین اساس «تشخیص پرستاری سندرم هویت خانواده مختل شده» که ناتوانی در حفظ یک فرآیند تعاملی و ارتباطی مداوم برای ایجاد و حفظ احساس جمعی مشترک از معنای خانواده تعریف می‌شود و «تشخیص پرستاری خطر سندرم هویت خانواده مختل شده» که استعداد یا احتمال ناتوانی در حفظ فرایند تعاملی و ارتباطی مداوم برای ایجاد و حفظ احساس جمعی مشترک از معنای خانواده می‌باشد، توسط اساتید مورد بحث و گفتگو تبادل نظر قرار گرفت.

این کار علمی محصول پروژه تحقیقاتی پسادکتری در سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۴ در دانشگاه تربیت مدرس با همکاری مؤسسه تحقیقاتی رویان، تحت عنوان "نحوه مواجهه زوج‌های نابارور با احساس ناامنی در والدی" بوده است. تشخیص‌های نامبرده پس از چاپ مقاله حاصل از کار پروژه در یک مجله معتبر بین المللی و گزارش نتایج کار و درخواست ثبت آن در ناندا در ماه جون ۲۰۱۹ آغاز و پس از طی تعاملات، ارسال مستندات و مراحل مربوطه در پایان سال ۲۰۲۰ پذیرفته و در نسخه ۲۰۲۳-۲۰۲۱ کتاب تشخیص‌های پرستاری به چاپ رسید. این دو تشخیص پرستاری به طور اختصاصی برای مشکلات تازه تشخیص داده شده و خاص زوج‌های نابارور مطرح بوده و مبتنی بر یک مشکل سلامتی و جامعه محور است.

شایان ذکر است این تشخیص ها، تحت عنوان: “سندرم هویت خانواده مختل شده” Disturbed family identity (syndrome با مشخصات Domain ۷ , Class ۲ , Diagnosis Code ۰۰۲۸۳ و “خطر سندرم هویت خانواده مختل شده" ((Risk for disturbed family identity syndrome با مشخصات Domain ۷ , Class ۲ , Diagnosis Code ۰۰۲۸۴ ثبت شده است.

خانم دکتر حضرتی ضمن تبریک به صاحبان فرآیند و آرزوی موفقیت روز افزون برای ایشان تصریح کرد: این نخستین بار است که از ایران دو تشخیص پرستاری در این بورد معتبر بین المللی به ثبت رسیده است.

در پایان جلسه مقرر شد دستورالعملی برای این طرح‌های نوآورانه در سطوح ملی، منطقه‌ای و بین المللی در حوزه پرستاری تدوین و امتیازاتی درخور، برای ارج گذاری به این فعالیت‌ها به صاحبان فرآیند اعطا شود.